Thursday, June 4, 2009

Adakah Islam Menindas Wanita (Bahagian 1)

“Ini adalah kenyataan: Lebih Islami sesebuah negara itu, lebih terkongkong wanitanya…” – Peter Hitchens – [Mail, Ahad].

“Hijab….dengan serta-merta menunjukkan satu sistem kepercayaan dimana wanita adalah lebih rendah mertabatnya dari lelaki dan ini tidak boleh ditoleransi di sini.” – Minette Marrin – [The Times]

“(Berkenaan pakaian Islam)…kepada saya, nilai yang cuba ditonjolkan dengan berpakaian begini adalah menjijikan dan mengaibkan. Saya mendapati bahawa berpakaian sebegini merupakan satu manifestosatu amalan tradisi lapuk…yang menindas dan menjadikan wanita mangsa, adakalanya sangat hina, zalim dan kejam.” – [Deborah Orr – The Independent]

Sejak berabad, jika tidak berzaman, “wanita Muslim” telah dijadikan “poster–girl” lambang penindasan wanita secara global. Ungkapan “syariah” apabila dikaitkan dengan perkataan “Wanita”, sering dilabelkan sebagai warga kelas kedua (second-class citizen), diskriminasi, tidak adil, ganas, lebih rendah martabatnya dari lelaki, dikuasai oleh kaum lelaki, tidak penting kepada masyarakat, dan hamba kepada lelaki. Walau bagaimanapun, fakta yang nyata adalah secara global wanita lebih banyak memeluk Islam dibandingkan dengan lelaki (di beberapa negara Barat, nisbahnya 4:1); malah apa yang nyata adalah pertambahan wanita yang memakai hijab dan jilbab, walaupun di Barat.

Malah, dalam tinjauan terhadap pendapat umum di dunia Islam dalam beberapa tahun kebelakangan ini menujukkan pertambahan bilangan wanita Islam berharap penerapan undang-undang syariah di negara mereka, setidak-tidaknya semua ini boleh mempersoalkan persepsi tentang layanan terhadap wanita dalam Islam. Oleh yang demikian, adakah Islam menindas wanita dan jika tidak, dari manakah persepsi mengenai layanan wanita itu timbul? Dalam penulisan ini, bahagian pertama dari dua bahagian artikel, kita akan mengkaji dua hujah yang dibawa oleh Barat sebagai bukti bahawa Islam menindas wanita:
1) Ketidakadilan yangdihadapi oleh wanita di dunia Islam dan komuniti Islam di Barat;
2) Pembatasan Islam terhadap kebebasan berpakaian, hubungan dan cara hidup oleh wanita.

(1) Ketidakadilan yang dihadapi oleh wanita di dunia Islam dan komuniti Islam di Barat:

Tidak disangkal lagi, realiti saat ini yang dihadapi oleh berjuta wanita Muslim di dunia Islam termasuk beratus di Britain ini adalah saturealiti yang menyakitkan – kahwin paksa; pembunuhan terhormat (honour killing), beribu wanita dimasukkan ke hospital setiap tahun kerana muka mereka disimbah dengan asid kerana membantah untuk dijodohkan atau bertelagah dalam perkahwinan dan pemberian mas kahwin. Islam sering dikenal pasti sebagai faktor utama kepada semua ketidak-adilan terhadap wanita, walaupun satu kajian ringkas mengenai peraturannya akan menunjukkan perbuatan –perbuatan tersebut adalah dibenci oleh agama.

Perkara–perkara ini adalah akibat dari adat resam suku kaum yang tidak Islami atau budaya tradisi yang diamalkan oleh sesuatu kelompok masyarakat. Tambahan pula, amalan–amalan ini telah menyediakan tapak– tapak yang subur untuk berkembang-biak oleh rejim–rejim diktator di dunia Islam. Pemerintah–pemerintah ini telah menutup sebelah mata terhadap budaya tradisi yang kejam ini dengan membiarkan jenayah ini tanpa hukuman. Malahan, semua ini telah memulakan ketidak-adilan terhadap wanita yang mana mangsa rogol meringkuk di dalam penjara, wanita menghadapi kemiskinan tegar, tidak berpeluang dalam bidang pendidikan, kesihatan, pekerjaaan dan hak berpolitik.

Sebahagian dari negeri- negeri ini telah dikaitkan dengan Islam, tetapi, jika diteliti secara dekat pada struktur pemerintahan, undang-undang dan perlembagaan mereka, telah memperlihatkan pemerintahan beraja, sistem kesukuan, pemerintahan diktator sekular atau republik – struktur yang telah meletakkan kedaulatan undang-undang itu ditangan–tangan manusia dan oleh itu pasti akan bercanggah dengan sistem pemerintahan Islam, Khilafah yang meletakkan kedaulatan undang – undang ditangan Sang Pencipta dimana peraturan dan hukumhakamnya berasal dari nas-nas Syarak. Jika dibandingkan, hak wanita dalam Islam adalah jelas: hak untuk belajar, bekerja, mengundi, berpolitik, mempunyai pilihan dalam perkahwinan dan hak untuk bercerai, hak sebagai warganegara setara dengan lelaki dalam masyarakat dan yang paling penting adalah hak kehidupan dan maruahnya mesti dihormati dan dilindungi.

Walau bagaimanapun, tidak seperti masyarakat Barat dimana wanita sering berlawan dengan sistem untuk mendapatkan hak-hak mereka, sejarah Islam telah menjelaskan bahawa hak-hak wanita diberi kepada mereka berlandaskan kepada hukumhakam Islam iaitu Sistem Khilafah. Apabila sistem ini menjadi lemah dan dihapuskan pada tahun 1924, hak-hak wanita tidak lagi mendapat jaminan dan wanita Islam tidak mendapat keadilan dalam aspek budaya kesukuan, menjadi mangsa regim autokratik serta tafsiran dan penerapan hukum-hakam Islam yang salah.

(2) Batasan Islam tentang kebebasan memilih bagi wanita:

Diantara hujah-hujah yang dibawa oleh Barat tentang Syariah hukum Islam yang didakwa sebagai menindas wanita adalah mengenai hukum-hakam yang membatasi wanita, tidak menjamin kebebasan peribadi dan seksual mereka, serta menafikan pilihan mereka tentang cara berpakaian, pemisahan dan larangan bersosial diantara lawan jenis, dan hukuman berat bagi zina atau persetubuhan haram. Masalah pokok disini adalah ‘method’ atau kaedah pembelajaran tentang Islam. Sesetengahnya telah mengkaji hukum-hukum Syarak secara berasingan dari sistem Islam yang komprehensif untuk masyarakat. Sebahagian lain telah mentafsir nilai-nilai dan hukum-hakam Islam berlatarbelakangkan standard, nilai dan peraturan Sekular-Barat. Sebarang perbezaan sentiasa dilabelkan sebagai penindasan tanpa mengkaji dan membandingkan keseluruhan kesan nilai-nilai dan
peraturan–peraturan tersebut keatas masyarakat. Berdasarkan kepada sejarah, terdapat satu keutamaan mempelajari Islam melalui kaca mata “Euro–centric”.

Di dalam perbahasan berkenaan Islam dan wanita, terdapat petikan kata-kata dari seorang penjajah: Lord Cromer, Konsul Jeneral British di Mesir di abad ke 19, pernah menulis, “Orang-orang Mesir seharusnya dipujuk atau dipaksa untuk menerima peradaban Barat yang sebenar dan untuk mencapainya, adalah amat penting untuk menukar posisi wanita didalam Islam, kerana Islam sendiri merendahkan martabat wanita dengan bertudung dan memisahkan lelaki dan perempuan yang menjadi halangan utama bagi orang-orang Mesir untuk pencapaian yang tinggi dalam pemikiran dan peribadi yang sepatutnya mengiring peradaban Barat”.

Walau bagaimanapun, nilai-nilai liberal ini mempunyai masalah-masalah tersendiri. Contohnya, mereka diberi lesen untuk mengeksploitasikan tubuh wanita melalui industri pornografi, iklan dan hiburan. Apabila martabat wanita direndahkan, perbuatan seperti gangguan seksual, penderaan dan rogol mungkin kurang dibenci oleh sebahagian lelaki seperti yang terbukti dari peningkatan kadar jenayah dalam masyarakat Barat. Menurut Kajian Jenayah British 2007, 230 wanita telah dirogol setiap hari di UK. Menurut Kajian Jenayah British 2004, satu diantara empat wanita di UK pernah mengalami beberapa gangguan seksual semenjak berumur 16 tahun. Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat juga pernah melaporkan data mengenai serangan seksual di Amerika Syarikat, menunjukkan setiap 2 minit, seorang wanita akan mengalami serangan seksual. Di dalam masyarakat seperti ini, ujudkah pilihan untuk tidak merasa takut atas sebarang gangguan dan bahaya untuk berpergian, bekerja dan belajar?

Bahkan, kebebasan seksual telah melahirkan satu budaya perlakuan hubungan jenis secara rambang, malah peningkatan kadar kehamilan remaja, penguguran, penyakit jangkitan seksual atau sexuallytransmitted disease (STD) dan penzinaan, mengakibatkan runtuhnya institusi perkahwinan dan kekeluargaan. Menurut satu kumpulan penasihat kerajaan tentang kesihatan seksual, terdapat 63% peningkatan STD sepanjang abad lalu. Ditambah pula, jika masyarakat memupuk sikap hak atau kebebasan peribadi melebihi segala yang lain, dia mesti memahami konsekuensinya – ‘pilihan’ oleh seorang lelaki untuk menjadi bapa kepada anak-anak yang berlainan ibu dan tidak bertanggungjawab dari segi fizikal dan mental keatas anak dan ibu; ‘pilihan’ oleh ibubapa untuk mengabaikan anak-anak mereka untuk mengejar impian sendiri; ‘pilihan’ seseorang individu itu untuk mengabaikan orang tua atau saudaranya kerana terlalu fokus dalam keinginan-keinginan mereka dalam hidup.

Islam tidak mempercayai kebebasan individu tetapi bertujuan untuk melindungi nilai-nilai di dalam masyarakat – nilai-nilai seperti kesucian, maruah dan kehormatan lelaki dan wanita, perkahwinan yang kukuh, kekuatan kekeluargaan dimana setiap anak dilahirkan didalam ikatan perkahwinan, mengetahui ibu dan bapa mereka, dan mengetahui tanggungjawab kewangan, fizikal dan kebajikan mental. Ia juga mempercayai kerjasama diantara lelaki dan perempuan didalam masyarakat disegi pendidikan, ekonomi, politik dan kehidupan sosial amnya. Ia tidak melihat apakah yang boleh memaksimakan keseronokan individu dalam masyarakat tetapi, apakah yang terbaik untuk kehormonian, keselamatan dan kehormatan untuk masyarakat keseluruhannya.

Rasulullah sallallahu alaihi wa sallam pernah bersabda, “Perumpamaan orang-orang yang menjaga hukum-hukum Allah (hudud) dan orang-orang yang meninggalkannya adalah umpama orang-orang yang berkongsi satu bahtera. Sebahagian akan duduk di tingkat atas dan sebahagian lagi di tingkat bawah. Orang–orang yang duduk ditingkat bawah perlu naik ketingkat atas jika memerlukan air. Jika mereka berkata, kenapa tidak dibuatkan lubang di tingkat kita supaya mudah mendapat air dan tidak perlu menyusahkan mereka yang ditingkat atas. Jika mereka yang di tingkat atas membiarkan perkara ini berlaku, kesemua penumpang kapal akan tenggelam. Tetapi, jika mereka dilarang melakukannya, maka kesemua mereka pasti akan terselamat.”

Islam yakin bahawa kebebasan seksual dan keseksualan masyarakat boleh melahirkan satu budaya hubungan seks secara rambang dan perzinaan yang akan membahayakan nilai-nilai yang ingin dilindungi dalam masyarakat. Oleh yang demikan, Islam telah menetapkan pelbagai undang-undang, hukumhakam dan batasan untuk mengatur hubungan diantara lelaki dan perempuan dalam masyarakat, berusaha dan memastikan bahawa keinginan dan hubungan seksual adalah terbatas iaitu hanya dengan wujudnya ikatan perkahwinan dan dijauhkan dari kehidupan umum.

Hukum tentang berpakaian (khimar dan jilbab), larangan bersosial diantara berlainan jantina, larangan lelaki dan perempuan berdua-duaan di tempat yang sunyi dan hukuman yang berat bagi zina, dan fitnah adalah diantara hukum dan peraturannya. Islam tidak mempercayai idea bahawa seseorang wanita itu boleh dipandang menurut “kebebasan” atau ‘pilihan” oleh lelaki tetapi, mewajibkan masyarakat untuk memuliakannya dan menghormati pandanganya.

Rasulullah sallallahu alaihi wa sallam pernah bersabda, “Dunia dan seluruh benda didalamnya adalah berharga tetapi yang paling berharga didalam dunia ini adalah seorang wanita yang suci.” Menggunakan tubuh wanita untuk menjual sebarang produk atau servis adalah diharamkan. Matlamatnya ialah untuk melahirkan satu masyarakat yang mana wanita boleh berinteraksi dengan lelaki dan mempunyai kehidupan umum yang aktif tetapi juga selamat serta saling menghormati.

No comments:

Post a Comment