Sunday, June 7, 2009

4.1 - Pahala Tanpa Batas

Orang yang melaksanakan solat Subuh dengan berjemaah mendapat keistimewaan yang diperolehi orang-orang yang melaksanakan solat selain solat Subuh dengan berjemaah. Bahkan dia akan mendapatkan lebih daripada semua itu.

Dia mendapat pahala seperti orang-orang yang solat berjemaah secara umumnya, iaitu 25 atau 27 darjat pahala. Diberikan padanya kebaikan yang baik, dihapus kejelekannya, ditinggikan beberapa darjat kedudukannya. Malaikat berdoa baginya, dan beberapa alasan lain yang didapatkan orang yang berjemaah pada umumnya. Namun solat Subuh memiliki kelebihan khusus yang tidak ada pada solat yang lain. Di antaranya adalah:

1. Pahala Solat Malam Satu Malam Penuh.


Diriwayatkan Muslim dari Usman bin Affan R.A. berkata: Rasulullah SAW telah bersabda:
"Barangsiapa yang solat Isya' berjemaah maka seakan-akan dia telah solat setengah/separuh malam. Dan barangsiapa solat Subuh berjemaah (atau dengan solat Isya', seperti yang tertera dalam hadis Abu Daud dan At-Tirmidzi) maka seakan-akan dia telah melaksanakan solat malam satu malam penuh" (HR Muslim)
Mampukah anda melaksanakan solat malam satu malam penuh?

Dengan kurnia dan kemuliaan-Nya, Allah SWT telah memberi anda pahala ini, jika anda melaksanakan solat Subuh dan solat Isya' berjemaah. Dan telah diketahui bahawa pahala solat malam sangat besar dan agung. Tetapi pahala Subuh berjamaah jauh lebih mulia darinya.

Jika anda telah mengetahui keutamaan dalam solat Subuh berjemaah, maka saya memohon kepada anda, bantulah saya untuk menjawab soal-soal yang tertuju kepada mereka yang berbondong-bondong melaksanakan solat Tahajjud pada malam 27 Ramadhan. Mereka yang berdiri tegak menghadap pada Allah berjam-jam, dan telah mengeluarkan tenaga yang berlipat ganda dengan harapan bisa solat pada malam penuh barakah ini.

Saya bertanya pada mereka:

Menurut pendapat anda, yang lebih afdal; menghidupkan malam Qadar secara sempurna dengan ibadah, atau solat Subuh berjemaah pada bulan Syawal, Safar atau Rejab -atau bulan-bulan lain selain bulan Ramadhan?

Mana yang paling berat timbangannya di sisi Allah?

Mana yang paling anda sedihkan ketika anda tidak bisa melaksanakannya?

Mana yang paling hina di sisi Allah bila anda tidak bisa melaksanakannya?

Saudaraku...Bukankah kita solat kerana Allah SWT?

Bukankah kita berdiri tegak beberapa jam di malam Qadar hanya mengharapkan keredhaan Allah?

Kalau kita telah mengetahui bahawa keredhaan Allah tidak akan didapat kecuali dengan melaksanakan kewajiban-Nya sesuai dengan waktu yang telah ditentukan, dengan cara yang diperintahkan-Nya, mengapa kita harus mendahulukan sesuatu yang tidak diutamakan Allah SWT? Mengapa mengakhirkan sesuatu, sementara sesuatu itu justeru diutamakan Allah SWT?

Kalimat ini bukan bermaksud untuk meremehkan nilai malam Qadar. Saya memohon perlindungan pada Allah SWT untuk hal ini. Malam Qadar merupakan malam yang paling mulia dalam satu tahun, dan juga lebih baik dari seribu bulan. Kendatipun demikian, tetap kedudukannya sebagai solat sunat, dan tidak lebih utama daripada solat wajib.

Apakah iman anda dianggap benar, bila meninggalkan solat Magrib atau Isya' pada malam Qadar, untuk kemudian mengerjakan solat malam secara sempurna? Jelas, yang seperti ini tidak benar.

Apakah anda sanggup melaksanakan solat sunat Zuhur 20 rakaat, kemudian meninggalkan solat Zuhur yang wajib?

Apakah bermanfaat, bila anda berpuasa Isnin dan Khamis sepanjang tahun, lalu dengan sengaja meninggalkan puasa Ramadhan tanpa sebab?

Kalau seandainya jawaban dari semua pertanyaan ini adalah "tidak", lalu mengapa kaum muslimin masih sering meninggalkan solat Subuh? Apakah ia bukan wajib seperti halnya solat Zuhur dan Asar, juga seperti puasa Ramadhan dan zakat wajib?

Allah telah menjelaskan, wajib itu secara umum lebih utama daripada yang sunat. Allah SWT menjelaskan dalam hadis qudsi-Nya yang diriwayatkan dari Abu Hurairah R.A. bahawasanya Rasulullah SAW bersabda, Allah berfirman:
"Tidak ada amal yang dikerjakan hamba-Ku -dengan maksud untuk mendekatkan diri kepada-Ku -yang lebih Aku cintai, selain ibadah wajib yang aku perintahkan kepadanya. Dan hamba-Ku terus mendekatkan diri padaku dengan amalan sunnah sehingga Aku mencintainya." (HR Al-Bukhari)
Dengan demikian -sebagaimana ia merupakan sisi agama yang wajib diketahui- solat tahajjud pada malam Qadar adalah sunnah dan solat Subuh pada hari apa pun dalam hitungan tahun adalah wajib.

Jika anda telah memahami itu semua, maka ceritakan pada saya: Mengapa manusia berbondong-bondong solat malam Qadar di masjid hingga penuh dari depan hingga belakang -bahkan kadang menutupi jalan-jalan di sekitar masjid; kemudian setelah bulan Ramadhan pergi, jemaah yang sedemikian banyak jumlahnya itu tiba-tiba meninggalkan solat Subuh di Masjid... Mengapa?

Bukankah ini benar-benar isyarat hilangnya pemahaman agama yang lurus?

Manusia -dengan kondisi yang begitu menyedihkan- terpedaya dengan sesuatu yang baru dan bersifat bermusim, dan menghindari sesuatu yang sudah biasa dilakukan. Solat di malam Qadar sekali dalam satu tahun, namun solat Subuh dilakukan setiap hari. Maka manusia kehilangan kepekaan nilai solat Subuh dan mencurahkan seluruh perhatiannya pada solat malam Qadar.

Malam Qadar tidak dapat diraih seseorang dengan cara kebetulan. Malam Qadar merupakan hadiah Allah untuk mereka yang menjaga solat wajib. Malam Qadar diberikan kepada mereka yang bersungguh-sungguh dalam beribadah sepanjang tahun.

Ibadah bukan didasarkan pada bulan. Apakah masuk akal, seseorang yan beribadah kepada Allah sepuluh hari atau sehari dalam satu tahun sama nilainya dengan seseorang yang beribadah sepanjang tahun?

Apakah masuk akal, bila Allah membebaskan hamba-Nya dari api neraka bagi mereka yang solat malamnya hanya sepuluh hari, sama dengan mereka yang bangun setiap hari waktu solat Subuh?

Sesungguhnya Allah menghitung amalan sebesar biji sawi dan sehalus kulit ari.

"
Dan sememangnya tidaklah sama orang yang buta dan orang yang melihat dan juga tidaklah sama orang-orang yang beriman serta beramal soleh dengan orang yang melakukan kejahatan. (Meskipun hakikat ini jelas nyata, tetapi) sedikit sangat kamu beringat dan insaf."
(Mukmin/Al-Ghafir, 40:58)

Agama kita adalah agama yang tertata rapi dan jelas. Seharusnya manusia lebih berbondong-bondong dan berlumba-lumba melaksanakan solat wajib berjemaah, daripada solat sunat, walaupun solat malam Qadar!

Ini bukan perkataan saya, namun perkataan Rasulullah SAW. Diriwayatkan dari Abu Hurairah R.A. bahawasanya Rasulullah SAW bersabda:
"Kalau sekiranya manusia mengetahui apa yang tersembunyi dalam azan dan saf pertama, maka mereka tidak akan mendapatkan bagian kecuali dengan jalan diundi di dalamnya, nescaya mereka akan ikut serta dalam undian (banyaknya yang berbondong-bondong mahu mendapatkan saf pertama). Dan jika mereka mengetahui apa yang didapatkan dalam awal kedatangan (solat jemaah), nescaya akan berlumba-lumba. Dan jika mereka mengetahui apa yang tersimpan dalam solat Subuh dan Isya' maka mereka akan mendatanginya walau dengan merangkak."
(HR Al-Bukhari)

Ada sebahagian orang mengatakan bahawa doa di dalam Qadar akan dikabulkan. Itulah sebab orang-orang giat beribadah. Saya katakan kepadanya: Betul, bahawa doa di malam Qadar itu akan dikabulkan. Sebagaimana yang telah kita sebutkan, malam Qadar merupakan malam yang paling agung dalam satu tahun. Kita memohon kepada Allah, semoga kita marihnya. Namun apakah ini satu-satunya waktu yang dikabulkan dalam satu tahun?

Sesungguhnya Allah memberikan kesempatan yang sama pada setiap saat dalam kehidupan anda! Sungguh Allah Yang Maha Suci mengatakan:

"
Dan Tuhan kamu berfirman: Berdoalah kamu kepadaKu nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong takbur daripada beribadat dan berdoa kepadaKu, akan masuk Neraka Jahanam dalam keadaan hina."
(Mukmin/Al-Ghafir 40:60)

"Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu kepada mereka): Sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruanKu (dengan mematuhi perintahKu) dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik serta betul."
(Al-Baqarah, 2:186)

Kewajipan anda hanya berdoa, nescaya Allah yang akan mengabulkan permintaan anda. Bila, dan di manapun anda berada sepanjang hidup anda.

Bila anda beralasan, "Di sana ada waktu-waktu yang mulia yang lebih dikabulkan." Maka saya katakan kepada anda, "Benar. Namun anda pun memiliki waktu yang mulia ini. Setiap malam sepanjang tahun, akan tetapi anda sering melupakannya."

Di setiap malam, terdapat saat-saat terkabulnya doa. Kesempatan ini hanya diketahui orang-orang yang bangun sebelum Subuh, walau hanya sebentar. Saat-saat yang mulia. Bahkan ia merupakan kesempatan paling mulia sepanjang masa!

Perhatikan hadis Rasulullah SAW yang diriwayatkan dari Abu Hurairah R.A. :
"Allah akan turun ke langit bumi pada setiapmalam, ketika malam tinggal sepertiga yang terakhir. Dia berkata, 'Mana hamba-Ku yang berdoa, untuk Aku kabulkan (doanya)? Mana hamba-Ku yang meminta kepada-Ku, untuk Aku penuhi (permintaannya)? Mana hamba-Ku yang beristigfar, untuk Aku ampuni (dosanya)?"
(HR Al-Bukhari dan Muslim)

Apa yang lebih anda inginkan dari itu semua?

Allah turun ke langit bumi, menyuruh anda supaya berdoa pada-Nya agar Dia mengabulkan doa anda.

Ya Allah betapa banyak kasih sayang-Mu. Alangkah mulianya Engkau. Betapa Agungnya diri-Mu. Alangkah dekatnya Engkau. Demikian ini terjadi setiap malam. Subhanallah.

Kemudian, jika anda melaksanakan solat Subuh setelah itu, maka anda lebih dekat kepada Allah SWT dan Dia lebih mendengarkan doa-doa anda.

Mari kita semak hadis Rasulullah SAW yang diriwayatkan dari Abu Hurairah R.A.:
"Saat yang paling dekat antara Allah dan hamba-Nya adalah di saat sujud, maka perbanyakkanlah doa pada waktu itu."
(HR Muslim)

Pahala solat Subuh lebih tinggi, kewajiban melaksanakan solat Subuh lebih penting, dan doa lebih cepat dikabulkan ketika solat Subuh. Namun, mengapa manusia tidur pada saat azan solat Subuh? Mengapa mereka meninggalkan kebaikan ini? Sebuah pertanyaan yang perlu segera kita jawab!

2. Sumber Cahaya di Hari Kiamat

Solat Subuh merupakan sumber dari segala sumber cahaya di hari kiamat. Di hari itu, semua sumber cahaya di dunia, akan padam. Matahari akan digulung dan bintang-bintang pun berjatuhan, sebagaimana firman Allah:
"Apabila matahari dilingkari cahayanya (dan hilang lenyap). (1) Dan apabila bintang-bintang gugur berselerak. (2)"
(At-Takwir, 81:1-2)

Manusia dibangkitkan dalam keadaan gelap gulita. Gelap yang berlipat ganda. Saat itu, manusia sangat memerlukan cahaya supaya bisa meraba jalannya, agar bisa melewati kumpulan orang-orang yang begitu banyak jumlahnya. Tatkala melewati Sirat (jambatan di akhirat), cahaya sangat diperlukan. Sirat ini mengerikan kondisinya. Tidak akan ada yang bisa melewati, kecuali orang-orang yang dikehendaki-Nya.

Diriwayatkan dari Abu Hurairah R.A. bahawa Rasulullah SAW menggambarkan manusia pada saat melewati Sirat dengan sabdanya:
"Yang pertama kali lewat di antara kalian bagaikan kilat".

Aku (Abu Hurairah) bertanya,
"Demi bapa dan ibuku sebagai tebusannya, apa maksud "berjalan seperti kilat?" Baginda melanjutkan, "Tahukah kamu bagaimana kilat datang dan pergi dalam sekejap?
Kemudian (ada yang) berjalan seperti angin, seperti burung, dan ada juga sepertiberlari. Perjalanan mereka sesuai dengan amalan mereka. Sedangkan Nabi kalian ini (Muhammad SAW) berdiri menunggu di atas Sirat seraya berdoa, 'Ya Allah, selamatkan...selamatkanlah...'.

Sampai ada yang amalannya (kerana sedikit) tidak sanggup (membawa si hamba tadi) sehingga ada yang tidak bisa lewat melainkan merayap.

Pada kedua sisi Sirat terdapat pengait-pengait cangkuk dari besi yang akan menyambar siapa saja yang Allah perintahkan untuk disambar. Ada yang tersambar hingga bahagian tubuhnya robek/terputus namun dia selamat, dan ada juga yang terkait lalu terhempas ke neraka."

Abu Hurairah R.A. berkata,
"Demi zat yang jiwa Abu Hurairah di tangan-Nya, sesungguhnya dasar neraka jahannam dalamnya sejauh tujuh puluh musim (tahun)"
(HR Muslim)

Pada hari yang sangat berat dan gelap itu, Allah hanya memberikan cahaya kepada semua orang Islam. Maksudnya pada awalnya diberikan kepada semua orang yang menyatakan Islam ketika di dunia. Namun sebahagian dari mereka menjadi munafik, yang hanya berbicara dengan lisannya, tetapi hatinya mengingkari. Sehingga apabila semua sudah mendekati Sirat, Allah hanya akan memberikan cahaya itu kepada orang-orang mukmin, yang jujur saja.

Lenyaplah cahaya bagi orang-orang munafik. Ketakutan dan kebingungan pun menyelimuti mereka. Walhasil mereka bersandar pada orang-orang mukmin, meminta sedikit cahaya yang ada pada mereka. Orang mukmin mengisyaratkan agar mereka kembali ke tampat di mana Allah telah memberikan cahaya-Nya. Lalu orang-orang munafik tadi kembali ke tempat itu semula. Namun mereka tidak mendapatkan apa-apa. Hancurlah seluruh harapan mereka. Selanjutnya mereka meminta tolong, padahal (waktu itu), tidak ada kesempatan untuk lari menyelamatkan diri.

Rincian peristiwa ini terdapat lebih dari satu hadis dalam Sahih Muslim, dan Allah menggambarkan hal itu di dalam Kitab-Nya yang mulia:
"(Ingatlah) ketika engkau melihat (pada hari kiamat): Orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, cahaya (iman dan amal soleh) mereka bergerak cepat di hadapan mereka dan di sebelah kanan mereka (semasa mereka berjalan, serta dikatakan kepada mereka): Berita yang menggembirakan kamu pada hari ini, (kamu akan beroleh) Syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, kekal kamu di dalamnya; yang demikian itu adalah kemenangan yang besar. (12)
(Ingatlah) semasa orang-orang munafik, lelaki dan perempuan (yang sedang meraba-raba dalam gelap-gelita pada hari kiamat), berkata kepada orang-orang yang beriman: Tunggulah kami, biarlah kami mengambil sedikit dari cahaya kamu. (Lalu) dikatakan (kepada mereka secara mengejek-ejek): Baliklah kamu ke belakang, kemudian carilah cahaya (di sana), serta diadakanlah di antara mereka (yang beriman dan yang munafik itu) sebuah tembok yang mempunyai pintu, di sebelah dalamnya mengandungi rahmat (Syurga dan nikmat) dan di sebelah luarnya, dari situ terdapat (Neraka) dan azab seksa. (13)

(Pada saat itu) mereka (yang munafik) menyeru orang-orang yang beriman (sambil berkata): Bukankah kami bercampur gaul dengan kamu (di dunia dahulu)? Orang-orang yang beriman menjawab: Benar! Akan tetapi kamu telah membinasakan diri kamu (dengan perbuatan munafik) dan kamu telah menunggu-nunggu (kebinasaan umat Islam), dan kamu pula ragu-ragu (terhadap perkara-perkara agama) serta kamu diperdayakan oleh angan-angan kosong (untuk mencapai maksud kamu), sehinggalah datangnya (maut) yang ditetapkan oleh Allah (kepada kamu) dan (selain itu), kamu pula diperdayakan oleh bisikan Syaitan dengan (pengampunan) Allah (semata-mata dan melupakan azabNya). (14)
Oleh itu, pada hari ini tidak diterima penebus diri dari kamu dan tidak juga dari orang-orang kafir. Tempat tinggal kamu ialah Neraka, Nerakalah sahaja penolong kamu dan itulah seburuk-buruk tempat kesudahan kamu! (15)"
(Al-Hadid, 57:12-15)

Dari mana orang-orang mukmin mendapatkan cahaya agung pada hari yang sangat gelap itu? Cahaya itu amal perbuatan mereka yang banyak ketika di dunia. Cahaya itu adalah janji Allah sebagai balasan bagi amal-amal mereka. Di antara amalan ini adalah: Solat Subuh Berjemaah.

Bacalah Hadis yang diriwayatkan dengan sanad sahih dari Buraidah Al-Aslami R.A. Dia berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda:
"Berikanlah khabar gembira kepada orang-orang yang banyak berjalan dalam kegelapan menuju masjid dengan cahaya yang sangat terang pada hari kiamat"
(HR Abu Daud, At-Tirmidzi dan Ibnu Majah)

'Orang yang banyak berjalan' maksudnya adalah mereka yang membiasakan diri melaksanakan keutamaan yang besar ini.

'Dalam kegelapan' maksudnya: solat Isya' dan solat Subuh.

Ungkapan 'menuju masjid' merupakan dalil yang jelas bahawa cahaya itu diberikan kepada orang yang membiasakan diri solat Subuh dan Isya' berjemaah di masjid. Solat yang dimaksud di sini tidak hanya sekadar solat berjemaah saja, namun solat ini harus dilaksanakan di rumah Allah SWT, iaitu masjid.

Ini merupakan bantahan bagi sebagian orang Islam yang melaksanakan solat di rumah bersama isteri dan anak mereka. Mereka berkeyakinan bahawa apa yang mereka lakukan suatu keutamaan. Kerana melatih keluarga untuk solat, dan untuk mengangkat darjat mereka (anak dan isteri) agar memperoleh pahala jemaah.

Namun Allah -yang membuat syariat dan undang-undang- memerintahkan pada muslim laki-laki untuk solat di masjid, dan memberikan pahala yang sama pada perempuan yang melaksanakan solat di rumah. Sedangkan pembiasaan anak untuk melaksanakan solat jemaah adalah dengan membawa mereka ke masjid, atau solat bersama mereka di rumah. Solat di rumah pun hanya solat sunat, bukan solat wajib.

Allah akan memberi cahaya yang sangat terang pada hari kiamat nantinya kepada mereka yang menjaga solat Subuh berjemaah. Ertinya Dia tidak akan mencabut cahaya tersebut di mana saja, dan tidak mengambilnya ketika melewati Sirat Al-Mustaqim. Dia akan tetap bersama mereka sampai mereka masuk syurga, Insya Allah.

Tidak diragukan lagi, cahaya bagi orang yang beriman di hari kiamat berbeza-beza. Tidak semua mukmin mendapat cahaya seperti mukmin yang lain. Kadar cahaya tersebut disesuaikan dengan amalan mereka. Di sinilah solat Subuh berperanan. Allah SWT akan memberikan cahaya sempurna bagi orang beriman kerana solat Subuh di hari kiamat kelak.

Bahkan Rasulullah SAW yang begitu memperhatikan umatnya dan mencintai pengikutnya, mengajarkan zikir khusus pada saat berjalan menuju masjid tatkala kegelapan masih menyelimuti bumi.

Rasulullah SAW mengajarkan doa yang berisi permohonan agar Allah memberikan cahaya yang menyinari hidup mereka. Agar Allah memberi cahaya di dalam kubur mereka, dan agar cahaya tersebut tetap bersama mereka hingga hari kiamat.

Diriwayatkan dari Abdullah bin Abbas R.A, bahawa ketika Rasulullah SAW keluar untuk melaksanakan solat Subuh, baginda berdoa (maksudnya):
"Ya Allah berikanlah cahaya pada hati, lisan, telinga dan mata hamba. Jadikanlah cahaya dari belakang, depan dan di bawah hamba. Ya Allah berikanlah pada hamba cahaya."

Lafaz doa di atas diriwayatkan oleh Muslim dan di dalam riwayat Bukhari ada tambahan lafaz:
"Dan dari sebelah kanan dan sebelah kiri hamba berikanlah cahaya".

Cahaya ini tidak hanya menyinari alam kubur dan akhirat saja, tapi juga memberikan cahaya di dunia. Kadangkala manusia terlilit permasalahan dunia, hingga tak mampu lagi membezakan antara yang hak dan yang batil, antara yang benar dan salah. Apalagi di zaman yang penuh dengan cubaan seperti sekarang ini.

Rasulullah SAW menggambarkannya dalam hadis yang diriwayatkan dari Abu Hurairah R.A. Baginda bersabda:
"Segeralah beramal soleh untuk menghadapi fitnah yang menyerupai gelapnya malam"
(HR Muslim)

Pada masa fitnah yang gelap ini, bila seorang mukmin mampu menapaki jalannya, dia tidak akan tersesat dan sengsara. Allah akan menunjukkan hikmah, dan kemaslahatan dunia dan di akhirat.
"Dan adakah orang yang mati (hatinya dengan kufur), kemudian Kami hidupkan dia semula (dengan hidayat petunjuk) dan Kami jadikan baginya cahaya (iman) yang menerangi (sehingga dapatlah dia membezakan antara yang benar dengan yang salah, dan dapatlah) dia berjalan dengan suluhan cahaya itu dalam masyarakat manusia, (adakah orang yang demikian keadaannya) sama seperti yang tinggal tetap di dalam gelap-gelita (kufur), yang tidak dapat keluar sama sekali daripadanya? Demikianlah (sebagaimana iman itu diperlihatkan keelokannya kepada orang-orang yang beriman), diperlihatkan pula pada pandangan orang-orang yang kafir itu akan keelokan apa yang mereka telah lakukan (dari perbuatan kufur dan segala jenis maksiat)."
(Al-An'am, 6:122)

Kita memohon semoga Allah SWT memberikan cahaya di dunia, di dalam kubur, dan di akhirat. Sesungguhnya Dia yang memiliki kekuasaan untuk melakukan itu semua.


3. Syurga yang Dijanjikan.

Diriwayatkan dari Abu Musa Al-Asy'ari R.A., dia berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda:
"Barangsiapa yang solat dua waktu yang dingin maka akan masuk syurga"
(HR Al-Bukhari)

Dua waktu yang dingin adalah solat Subuh dan Asar.

Inilah janji Allah SAW yang diwahyukan kepada Rasulullah SAW. Akan masuk syurga, mereka yang menjaga dua solat iaitu solat Subuh dan Asar. Inilah puncak keinginan orang-orang mukmin. Inilah kejayaan hakiki dan kemenangan yang besar. Allah SWT berfirman:
"Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati dan bahawasanya pada hari kiamat sahajalah akan disempurnakan balasan kamu. Ketika itu sesiapa yang dijauhkan dari Neraka dan dimasukkan ke Syurga maka sesungguhnya dia telah berjaya dan (ingatlah bahawa) kehidupan di dunia ini (meliputi segala kemewahannya dan pangkat kebesarannya) tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya."
(Ali-Imran, 3:185)

(next post bertajuk: "4.2 Melihat Allah" under ganjaran/nilaian Solat Subuh)

-Alhamdulillah-

No comments:

Post a Comment