Tuesday, June 9, 2009

4.2 Melihat ALLAH

Inilah keisitimewaan tertinggi di antara keistimewaan-keistimewaan sebelumnya. Dan, ni sangat mengcengangkan manusia. Apakah di sana ada sesuatu yang lebih tinggi daripada syurga?

Rasulullah SAW telah menggambarkan kepada kita dengan jawabannya. Ya, di sana ada yang lebih tinggi dari sekadar syurga, iaitu melihat Allah di syurga. Pemberian yang sangat besar. Hadiah yang bergitu agung, dan pahala yang berlipat ganda dengan pahala yang lain.

Siapakah yang mendapat kesempatan agung ini?

Merekalah orang-orang yang menjaga dua solat, iaitu solat Subuh dan Asar. Bacalah hadis Rasulullah SAW riwayat Imam Bukhari dan Muslim dari Jabir bin Abdullah R.A. berikut ini. Beliau berkata:
"Kami sedang duduk bersama Rasulullah, ketika melihat bulan purnama. Baginda berkata, 'Sungguh, kalian akan melihat Rabb kalian sebagaimana kalian melihat bulan yang tidak terhalang dalam melihatnya'."

Maksudnya, anda akan melihat-Nya dengan jelas dan sempurna sebagaimana anda melihat rembulan sekarang ini dengan jelas lagi sempurna. Kemudian baginda bersabda:
"Apabila kalian mampu, janganlah kalian menyerah dalam melakukan solat sebelum terbit matahari dan solat sebelum terbenam matahari. Maka lakukanlah"
(HR Al-Bukhari dan Muslim)

Subhanallah! Kebaikan ini terdapat dalam solat Subuh. Bila anda tahu sebahagian orang Islam yang mendengar kebaikan itu, kemudian tetap tak tergerak untuk solat Subuh, apa yang anda katakan pada mereka?

Bukankah ini benar-benar suatu kebodohan?

Bukankah ini benar-benar suatu kelalaian?

Ya, ini sungguh merupakan kelalaian dan kebodohan!

Allah SWT berfirman:
"....dan (ingatlah) sesiapa yang tidak dijadikan Allah menurut undang-undang peraturanNya mendapat cahaya (hidayat petunjuk) maka dia tidak akan beroleh sebarang cahaya (yang akan memandunya ke jalan yang benar).
(An-Nur, 24:40)

(next post : 4.3 - Seksa Pedih bagi yang Meninggalkannya)

-Alhamdulillah-

No comments:

Post a Comment