Saturday, September 26, 2009

ADAKAH ISLAM MENINDAS WANITA?

(BAHAGIAN 1)
Oleh: Lopa Hussain & Adnan Khan, Khilafah.com

Burka yang menutupi hujung rambut ke hujung kaki dengan gril yang tidak berudara, bukan hanya satu instrumen penindasan, secara umum ia merupakan satu perbuatan yang mencemar dan menutupi keseksualan perempuan. Ia menjadikan seseorang wanita itu satu objek yang mencemarkan, terlalu menjijikkan untuk dilihat. Ia adalah satu pakaian yang membunuh keinginan seksual…malah menjadikan mereka makhluk yang takut untuk membuat sebarang tuntutan, juga mengundang keganasan dan penindasan…Versi moden pakaian ini juga turut mempunyai impak yang sama, memberi inspirasi untuk fikiran yang menunjukkan nafsu seks yang kuat yang tidak disenangi, yang bertujuan untuk mengekang.

Polly Toynbee dalam ‘ Behind the Burka,’ Guardian, UK.

Pengenalan
Tidak ada penghinaan yang telah diberi lebih perhatiannya oleh komentator dan penulis di seluruh dunia daripada isu mengenai pandangan Islam terhadap wanita. Imej wanita yang bertudung litup dengan vel menutupi muka-muka mereka, akan terbayang di fikiran apabila sahaja media membincangkan isu ini. Layanan terhadap wanita di dalam mana-mana masyarakat telah dijadikan satu kayu pengukur terhadap kemajuannya supaya apabila dunia Muslim dinilaikan daripada segi layanan terhadap wanita dan keterlibatannya dalam masyarakat, ia dianggap sebagai satu kegagalan daripada segi standard Barat.

Ini telah disusuli dengan berbagai-bagai serangan yang keterlaluan terhadap Islam:

“Kita tahu bahawa Taliban adalah sebuah regim yang menafikan hak kesemua warganya walaupun hak-hak asas manusia, dan untuk wanita perkara ini adalah sesuatu yang sangat buruk. Perkara yang wanita di negara kita ambil mudah seperti menikmati kehidupan bersama keluarga secara terbuka atau berpakaian sebagaimana yang disukai. Kesemua ini adalah dilarang. Jika anda memakai pengilat kuku di Afghanistan, kuku anda berkemungkinan akan dicabut. Ya, mungkin ini adalah contoh yang remeh, walaubagaimanapun, ia tetap satu contoh penindasan terhadap wanita dan tidak ada apa lagi yang boleh saya fikirkan sebagai satu simbol penindasan terhadap wanita selain daripada burka yang menggambarkan dengan jelas tentang peranan wanita di Afghanistan dan kami mempunyai perbincangan yang menarik bagaimana pengalaman memakai burka dan bagaimana ia menyukarkan kehidupan harian.”

dan

“Islam adalah sebenarnya anti wanita. Islam adalah punca utama penindasan wanita Muslim dan terus menjadi halangan yang utama untuk perkembangan mereka. Islam sentiasa menjadikan wanita sebagai makhluk yang inferior di dalam semua perkara: daripada segi fizikal, intelektual dan moral. Pandangan negatif ini dibenarkan oleh Al-Quran, disokong oleh hadith dan diteruskan oleh ahli-ahli agama yang menjadi penjaga dogma dan kejahilan umat Muslim.

dan

“Beratus-ratus wanita ditembak, dibakar, dicekik, direjam, dipenggal atau dibunuh setiap tahun di negara-negara Islam kerana saudara lelaki mereka percaya bahawa perbuatan mereka telah mencemarkan nama keluarga. Mereka terbunuh supaya maruah keluarga terjamin. Mengikut praktis keagamaan dan kesukuan ini, wanita adalah kepunyaan lelaki dan mencerminkan maruahnya. Kehormatan lelaki akan tercemar jika seseorang wanita itu berkelakuan bebas. Para pembunuh ini dan penyokong-penyokong mereka merujuk kepada ayat-ayat Al-Quran yang membenarkan para suami memukul isteri –isteri mereka.”

dan

“Para fundamentalis menuntut supaya wanita berpurdah dan diasing-asingkan di setiap peringkat dalam masyarakat, bermula dari awal baligh. Perasaan kasih sayang yang ditunjukkan di antara suami dan isteri di khalayak umum juga adalah dilarang. Memukul isteri pula adalah sangat berleluasa di mana ramai yang melihatnya sebagai satu perlakuan yang normal dalam sesebuah perkahwinan. Manakala dalam hubungan kelamin, sebarang posisi di mana wanita berada di posisi atas akan dianggap haram atau berdosa. Adalah sukar untuk dibayangkan bagaimana kedua-dua pasangan ini dapat menikmati keintiman dalam suasana sebegini…. Nazi, seperti juga fundamentalis Islam dan Kristian, sangat obses dengan perawan dan wanita harus akur hanya dengan menjadi suri rumah tangga dan ibu yang sempurna.”

Kesemuanya ini hanyalah sebahagian daripada tuduhan-tuduhan yang dilabelkan oleh Barat untuk menentang Islam dan Syariah. Sementara itu, terdapat beberapa kesalah tanggapan di Barat tentang Islam dan wanita , dan pada masa yang sama kebencian terhadap Islam adalah rencana yang berterusan di dalam akhbar dan majalah di Barat.

Walau bagaimana pun, kesalah tanggapan ini tidak hanya terhad di Barat sahaja, malah dunia umat Islam juga mempunyai banyak kesalah tanggapan mengenai hubungan lelaki dan wanita secara Islami dan juga peraturan Syariah mengenai wanita. Idea-idea seperti wanita dilarang daripada mempunyai sebarang peranan dalam masyarakat, suara wanita dianggap aurat, perkahwinan paksa, pengundungan alat kelamin wanita, pembunuhan bermaruah, malah beribu-ribu wanita dimasukkan ke hospital setiap tahun kerana disimbah asid akibat menolak untuk perkahwinan yang diaturkan atau perbalahan mengenai mas kahwin dan rumah tangga. Ramai yang mempunyai pandangan bahawa Syariah telah mengenepikan sebarang hak wanita kepada suami dan bapa mereka di mana kesemua ini adalah kebiasaan budaya mereka yang telah dilihat sebagai Islami.

Sebagai reaksi terhadap perkara ini, ramai wanita telah berpaling kepada Barat dan bertahun-tahun berjuang untuk mencapai kesamaan hak dengan lelaki. Malah ramai wanita yang mempunyai pengetahuan Islam juga berpaling kepada Barat sebagai penyelamat mereka dan sentiasa menuntut pemisahan dan pengasingan kepada apa-apa yang masih tersisa dalam Islam.

Tujuan buku kecil ini ditulis adalah untuk menilai perjuangan yang dilakukan oleh wanita-wanita Barat untuk mencapai hak-hak mereka kerana keberlangsungannya akan dijadikan kayu pengukur untuk wanita-wanita dan masyarakat di seluruh dunia. Sistem sosial Islam pula akan dirujuk untuk menilai apa yang sebenarnya diperkatakan oleh Islam tentang wanita, bagaimana ia mengatur hubungan lelaki dan wanita dan kesesuaiannya sebagai model untuk wanita dan masyarakat.

9 Ogos 2009

Lopa Hussain

Adnan Khan

Kesetaraan: Dahulu dan Sekarang
Pada hari ini konsep kesetaraan masih dijadikan sebagai kayu pengukur dalam mengatur hubungan lelaki dan wanita dan juga digunakan sebagai alat untuk menuntut hak-hak wanita. Daripada perspektif sejarah, terlalu banyak signifikan dan kepentingan telah diberikan dalam perbincangan ‘kesetaraan’, dan ia membawa kepada satu pengertian yang baru oleh penulis-penulis Barat.

Teologi Kristian, tonggak raja-raja Zaman Pertengahan Eropah telah memainkan peranan utama dalam membentuk perspektif keliru Eropah terhadap wanita. ‘Decreturn Gratiani’, yang menjadi dasar kepada undang-undang Gereja selama hampir lapan ratus tahun iaitu di antara tahun 1140 dan 1917, telah mengagihkan tugas dan tanggungjawab berasaskan kepada “dosa wujud di dunia ini melalui mereka (wanita)” dan oleh itu, “kerana asalnya berdosa, mereka (wanita) harus memperlihatkan kepatuhan mereka.” Selain daripada menuduh Hawa untuk dosa yang asal dan mengecam wanita, kepercayaan bahawa Hawa telah dicipta dari tulang rusuk Adam yang bengkok, telah mempopularkan kedua-dua sifat mereka ini. Walaupun setelah Reformasi, sesungguhnya, usaha ahli-ahli teologi yang mendakwa bahawa wanita memiliki sifat buruk secara semulajadi, yang mana kemanusiaan mereka juga dipersoalkan, telah berjaya meyakinkan raja-raja dan paderi kanan gereja. Sokongan Pope Innocent VIII di dalam buku “The Hammer of the Witches’ dalam tahun 1484, telah menegaskan: “Apalah seorang wanita, hanya seteru kepada persahabatan, hukuman yang tidak dapat dielakkan, kejahatan yang tidak dapat tolak, daya penarik semulajadi, musibah yang mengghairahkan, bahaya dalaman, hidangan yang berbahaya, satu kejahatan semulajadi, diwarnakan dengan menarik”, (The Malleus Maleficarum, 1971) telah mengakibatkan beribu-ribu wanita telah dibakar. Malah pemikir tersohor dalam ilmu pengetahuan juga berbicara tentang subjek ini dengan sifat yang menggambarkan sikap yang lebih tradisional. Rousseau dalam karangannya tentang pendidikan yang bertajuk ‘Emile”, menulis:

“Lelaki dan wanita dicipta untuk satu sama lain, tetapi sifat saling kebergantungan mereka tidak sama. Kita boleh hidup lebih baik tanpa mereka, daripada mereka tanpa kita. Mereka bergantung kepada perasaan kita, dengan harga yang kita letakkan ke atas merit mereka, di atas nilai yang kita tetapkan terhadap daya tarikan dan kesucian mereka. Oleh itu, seluruh pendidikan wanita perlu dirancang berkaitan dengan lelaki. Untuk menggembirakan lelaki, berguna kepada mereka untuk memenangi rasa sayang dan hormat mereka…..”

Pengindustrian tidak membebaskan wanita daripada layanan yang lampau tetapi hanya menambahkan ketidakpentingan mereka di dalam masyarakat. Kekayaan yang dijana ketika zaman perindustrian telah menyebabkan pertambahan lelaki kelas pertengahan yang semakin tidak menghormati wanita. Wanita-wanita meratapi layanan yang diterima mereka di tangan-tangan lelaki yang menjustifikasikan perbuatan mereka yang lazimnya mabuk dan liar disebabkan oleh tekanan akibat peningkatan persaingan dalam perdagangan dan industri, malah tidak mempedulikan urusan rumahtangga melainkan menuntut keperluan mereka dipenuhi. Sesungguhnya, situasi dalam perindustrian Eropah inilah yang melahirkan sistem masyarakat yang dikuasai lelaki yang telah menjadi bantahan para feminis darpada dahulu lagi. Dalam konteks sejarah kesetaraan, sejak mula dicadangkan telah menjadi satu kontroversi. Tidak lama selepas itu, debat kesetaraan telah membentuk satu kerangka di mana Eropah perlu menangani kewujudan untuk menguasai wanita dan memperbetulkan ketidakseimbangan sejarah. Oleh yang demikian, membetulkan prejudis sejarah telah menjadi asas untuk menjelaskan hubungan di antara manusia.

Kerangka hari ini berasal daripada zaman ilmu pengetahuan Eropah (Europe’s Age of Enlightenment). Mary Wollstonecroft, yang telah dipengaruhi oleh pemikir-pemikir liberal adalah orang yang pertama menggunakan kesimpulan Enlightenment ke atas isu-isu wanita dalam ‘Vindication of the Rights of Women’ dalam tahun 1971. Ini diikuti oleh penerbitan ‘The Rights of Man’ oleh sahabat baiknya, Thomas Paine dan telah mencabar ‘kezaliman domestik lelaki’ seperti mana Paine telah mencabar ‘hak keTuhanan raja-raja’. Setelah hampir seabad berkempen, dan melalui pergolakan Revolusi Perancis, sebuah lagi mercu tanda dalam usaha untuk mencapai hak-hak wanita, yang bertajuk ‘The Subjugation of Women’ telah diterbitkan oleh John Stuart Mill.

Perspektif ‘moden’ mengenai hak-hak wanita adalah berdasarkan kepada kesimpulan liberal yang pertama kali dijelaskan oleh Wollstoncraft dan yang dimaksudkan oleh Mill sebagai ‘kritikan membina’ (constructivism). Para liberalis menegaskan bahawa lelaki dan wanita pada dasarnya setara (atau seperti mana yang dikatakan oleh Mill sebagai ‘sempurna’) dan menerima apa sahaja yang lebih rendah adalah untuk menggalakkan penindasan satu jantina terhadap yang lain, menjadikan subordinat yang lain lemah. Mereka juga menjelaskan bahawa perbezaan di antara lelaki dan wanita, apabila diperhatikan adalah hasil daripada keadaan yang berabad lamanya. Inilah yang menyebabkan feminis tertarik untuk membezakan di antara ‘gender’ sebagai satu pembangunan sosial dan ‘jantina’.

Simone De Beuvoir, salah satu suara yang signifikan selepas Wollstonecroft, telah menulis dalam bukunya yang bertajuk ‘The Second Sex’: “Seseorang itu tidak dilahirkan, tetapi rela menjadi wanita”. Kesetaraan secara efektifnya bermaksud kesetaraan secara politik, ekonomi, peluang dan hak-hak sosial supaya tidak bergantung kepada yang lain dalam pendidikan, pekerjaan dan politik. ‘Pembahagian kerja’ di antara perempuan sebagai suri rumahtangga dan lelaki sebagai pencari nafkah , telah menunjukkan satu simbol penaklukan dan penguasaan lelaki dan ia adalah satu kesan peningkatan ketidakadilan oleh revolusi industri. Individualisme yang liberal (mengutamakan individu daripada masyarakat), telah menjadi dasar bagi teori klasik emansipasi wanita yang diasaskan dan sekarang menjadi asas kepada persepsi moden.

akan bersambung di bulan Oktober……..

No comments:

Post a Comment